Jag fick en fråga på mailen som löd:
Tydlig och regelbunden feedback krävs för att styra utvecklingsarbete. Längre sprintar betyder att det blir längre tid mellan större avstämningar av nuläget, vilket ökar risken att vi drar iväg i fel riktning, eller att omvärlden ändrar sig så mycket under sprinten att det vi bygger hinner bli irrelevant.
Ibland kan det kännas som om man lägger för mycket tid på planerings- och uppföljningsworkshops, vilket leder till idén att göra sprintarna längre.
Jag vill hellre börja med att undersöka om arbetsmötena kan göras mer effektiva, snarare än att hålla dem mer sällan. Många organisationer lider av dåliga arbetsmöten som bara blir slöseri med alla närvarandes tid. Så, börja med att se till att mötena är ett under av effektivitet.
Hur kort ska en sprint vara då? En sprint kan inte vara så kort att utvecklingsteamet inte hinner bygga ett värdefullt eller intressant produktinkrement. Många organisationer klarar helt enkelt inte att få ihop något vettigt på två veckor, eftersom man inte har en utvecklingsprocess som är tillräckligt bra. Om detta är ett problem behöver vi börja redan idag med att lära oss hur man egentligen gör för att utveckla mjukvara i korta iterationer.
Ofta handlar det om att komma upp på banan med saker som vettiga bygg- och testmiljöer, och såklart automatisering av byggen och vissa tester. Inte sällan finns det även tuffare saker att ta itu med, som när våra utvecklare helt enkelt inte är särskilt duktiga på att skriva begriplig och väldesignad kod.
Sammanfattningsvis: en sprint ska vara så kort att man inte hinner känna behovet att ändra riktning under sprintens gång, men så lång att teamet faktiskt hinner göra klart något som är värdefullt.
"Fick frågan av min chef varför vi har 3 veckors sprintlängd. Vet inte riktigt vad jag ska svara, det bara blev så. Vad säger du?"En sprint i scrum är en synonym för iteration. Det som utmärker scrums sprintar är att vi vill att de ska vara väldigt fokuserade och att de ska sluta i klar, potentiellt levererbar, produkt. Potentiellt levererbar betyder att om vi ville så kunde vi skeppa ut produkten med ganska lite efterarbete.
Tydlig och regelbunden feedback krävs för att styra utvecklingsarbete. Längre sprintar betyder att det blir längre tid mellan större avstämningar av nuläget, vilket ökar risken att vi drar iväg i fel riktning, eller att omvärlden ändrar sig så mycket under sprinten att det vi bygger hinner bli irrelevant.
Ibland kan det kännas som om man lägger för mycket tid på planerings- och uppföljningsworkshops, vilket leder till idén att göra sprintarna längre.
Jag vill hellre börja med att undersöka om arbetsmötena kan göras mer effektiva, snarare än att hålla dem mer sällan. Många organisationer lider av dåliga arbetsmöten som bara blir slöseri med alla närvarandes tid. Så, börja med att se till att mötena är ett under av effektivitet.
Hur kort ska en sprint vara då? En sprint kan inte vara så kort att utvecklingsteamet inte hinner bygga ett värdefullt eller intressant produktinkrement. Många organisationer klarar helt enkelt inte att få ihop något vettigt på två veckor, eftersom man inte har en utvecklingsprocess som är tillräckligt bra. Om detta är ett problem behöver vi börja redan idag med att lära oss hur man egentligen gör för att utveckla mjukvara i korta iterationer.
Ofta handlar det om att komma upp på banan med saker som vettiga bygg- och testmiljöer, och såklart automatisering av byggen och vissa tester. Inte sällan finns det även tuffare saker att ta itu med, som när våra utvecklare helt enkelt inte är särskilt duktiga på att skriva begriplig och väldesignad kod.
Sammanfattningsvis: en sprint ska vara så kort att man inte hinner känna behovet att ändra riktning under sprintens gång, men så lång att teamet faktiskt hinner göra klart något som är värdefullt.
Jobbar ni i sprintar? Hur långa sprintar har ni just nu? Hur fungerar det för er?
Kommentarer