Fortsätt till huvudinnehåll

Örebrovändningen

Hos ett företag som jag arbetade med under en längre tid träffade jag en mycket trevlig örebroare. Han berättade för mig att han i Närkes Allehanda sett en insändare som beklagade sig över gnälligheten i Örebro (härlig ironi, jag vet) och tyckte att man "borde sätta upp en staty av stor rostig spik" i centrum som symbol för denna jobbiga attityd. Några dagar senare kom en motinsändare som hävdade att Örebro inte alls var så gnälligt som påstods, utan att tvärtom Västerås skulle ses som centrum i det så kallade gnällbältet. Jag höll förstås inte med, eftersom jag är uppväxt i Västerås.

Det är sen länge känt att alla som är från Örebro har ett favoritmotto. Detta talesätt som man kan dra fram när en förändring kommer på tal består av tre enkla ord. Kanske hör du dem uttalas på örebromål när du läser dem:
"Det går aldrig".
Sådär till vardags i företag hör man kanske inte orden "det går aldrig" särskilt ofta - men de finns där och lurar. Även om vi inte säger det rakt ut är det svårt att låta bli att tänka dem då och då. Ibland säger vi orden, fast de kommer ut som helt andra ord. Som när vi säger "det tror jag blir svårt". Det låter kanske mildare, men konsekvensen blir ofta densamma - att tysta den som kommit med ett förslag.

Jag har en metod som jag använder ibland för att hjälpa mig själv och andra att arbeta runt "det går aldrig"-reaktionen. Den använder jag för att minska risken att vi räknar ut goda idéer för tidigt.

Nyckeln till att hantera "det går aldrig"-problemet är att komma ihåg att mottot oftast är osant. De flesta idéer vi får på jobbet går faktiskt att realisera, frågan är bara vad de kommer att kosta i tid, pengar och energi. Därför börjar vi med att konvertera mottot till en fråga. Frågan lyder:
Vad skulle det krävas för att det här skulle gå?
Det är svårt att envist fortsätta att hävda att något aldrig skulle gå att göra, samtidigt som någon ställer en uppriktig fråga om vad som skulle krävas för att få detta något att hända. Genom att göra om den instinktiva reaktionen till en datafråga kan vi därför förvandla situationen från en återvändsgränd till något som till och med kan göra oss lite nyfikna. Jobbet som nu ligger framför oss är att försöka skapa en så bra bild som möjligt av vad som skulle krävas för att uppnå det vi önskar oss.

Ibland visar det sig att det vi vill uppnå är så gott som omöjligt, eftersom insatsen skulle vara för hög. Då är det så, och nu vet vi varför. Ibland visar det sig å andra sidan att det hela inte alls var omöjligt, utan genomförbart med en rimlig insats. Då kan vi ta ställning till om vi vill investera i förbättringen baserat på en faktisk analys av problemet, snarare än baserat på ett känslomässigt avfärdande. Oavsett utkomsten har vi lärt oss mer än om vi stoppat processen baserat på vår instinktiva magkänsla.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Pragmatisk eller dogmatisk? Progmatisk!

Scrum är ett enkelt ramverk. Några få regler bildar tillsammans ett system av aktiviteter som kan användas för att styra komplext arbete. Att ta bort en väsentlig del ur ett fungerande system påverkar alltid systemet som helhet. Tar man till exempel bort återblickarna ur Scrum minskar sannolikheten för framgång omedelbart. Man får lika stora problem, om inte större, om man försöker applicera Scrum dogmatiskt. Den som aldrig kan tänka sig att kompromissa kommer inte att ha någon framgång när det gäller att driva förändring. Har du själv jobbat med någon som aldrig kan kompromissa förstår du varför. Så hur ska man göra? Följa Scrum dogmatiskt för att inte förstöra arbetsmetodens effektivitet, eller vara pragmatisk för att inte alienera sig från andra människor? Jag föreslår en kompromiss. Låt oss kalla den en progmatisk hållning . Den progmatiska hållningen fungerar så här. Vi är å ena sidan aldrig rädda för att tänka själva och göra förändringar i Scrum, men å andra sidan gör vi

Introduktion till story points

Estimering med storlekspoäng är en sån där sak som somliga älskar och andra tycker är totalt förvirrande. Jag gillar det lugna sköna tempot i den här korta snutten om story points från Rally Software.

Hur lång ska en sprint vara?

Jag fick en fråga på mailen som löd: "Fick frågan av min chef varför vi har 3 veckors sprintlängd. Vet inte riktigt vad jag ska svara, det bara blev så. Vad säger du?" En sprint i scrum är en synonym för iteration. Det som utmärker scrums sprintar är att vi vill att de ska vara väldigt fokuserade och att de ska sluta i klar, potentiellt levererbar, produkt. Potentiellt levererbar betyder att om vi ville  så kunde vi skeppa ut produkten med ganska lite efterarbete. Tydlig och regelbunden feedback krävs för att styra utvecklingsarbete. Längre sprintar betyder att det blir längre tid mellan större avstämningar av nuläget, vilket ökar risken att vi drar iväg i fel riktning, eller att omvärlden ändrar sig så mycket under sprinten att det vi bygger hinner bli irrelevant. Ibland kan det kännas som om man lägger för mycket tid på planerings- och uppföljningsworkshops, vilket leder till idén att göra sprintarna längre. Jag vill hellre börja med att undersöka om arbetsmötena k