Fortsätt till huvudinnehåll

Böter för sen ankomst = kontraproduktivt

Staffan Nöteberg, konsult och författare till Pomodoro Technique Illustrated, påpekar på sin blogg att det är kontraproduktivt att införa en "böter" för sen ankomst till det dagliga Scrum-mötet. Själv har jag aldrig använt mig av någon sådan böter, eftersom jag tycker det skulle vara nedlåtande. Jag skulle själv aldrig acceptera att betala något dylikt. Däremot accepterar jag att ta ansvar för och förklara min sena ankomst.

Staffan har en mer vetenskaplig motivation till varför det inte är någon bra idé att ta ut böter: den inre motivatorn att komma i tid för att det är rätt sak att göra trängs ut av den externa motivatorn, att undvika böter.

Jag har hört (kanske från Staffan?) om liknande försök att införa böter för sen lämning på dagis. Resultatet? Föräldrar inser att det bara kostar några tior att lämna barnet lite sent, vilket visar sig vara ett pris man är mer än villig att betala.

Läs Staffans blogg här.

Kommentarer

Unknown sa…
Vi hade problem med sen ankomst och i allmänhet en lite för slapp hållning till när Scrum-mötena hölls. Lösningen blev en överenskommelse att man ska höra av sig om man uteblir eller är försenad. Glömde man det fick man en dödskalle ritad bredvid sitt namn på en av tavlorna.

Det fungerade perfekt. Vi behövde bara dela ut en handfull dödskallar innan allt började fungera som vi ville. Numera kommer alla i tid och när man inte gör det så hör man av sig!
Tobias Fors sa…
Tjena Gabriel! Tack för minifallstudien. Sättet ni löste problemet på har två avgörande komponenter: dels en uttalad och gemensam överenskommelse om en konkret ändring av ett beteende, dels en tydlig påminnelse när överenskommelsen bryts. Att rita en dödskalle känns lite brutalt, men jag gissar att det är helt OK i ert fall, eftersom ni tillsammans kommit överens om det, med glimten i ögat.

När jag handleder workshops, särskilt med grupper som inte arbetat mycket tillsammans tidigare, använder jag dessa två komponenter för att bygga upp en överenskommelse om beteenden i workshopen. Jag sätter upp ett tomt blädderblocksark på väggen, och skriver rubriken "Överenskommelser" på det. Sen ritar jag en första punkt i en blivande lista och skriver upp ett första förslag på överenskommelse, något okontroversiellt. Ofta blir det "inte ta mobilsamtal under workshopen".

Med punkten på väggen frågar jag gruppen om vi är överens om denna punkt. Det är vi sällan, så jag fortsätter med att fråga hur punkten måste formuleras om för att vi ska bli överens. Kanske lägger vi då till att man får svara i telefon om man väntar på samtal kring något kritiskt. Jag skriver upp den modifierade överenskommelsen, och frågar på nytt om acceptans.

Nästa punkt ber jag gruppen föreslå, och jag skriver upp den. Sen går vi igenom samma konsensusprocess tills dess att vi har en lista med grundläggande överenskommelser som är mycket konkreta och förhoppningsvis förstådda av samtliga.

Som en avslutning på detta frågar jag gruppen om jag har deras tillstånd att påminna deltagare som bryter mot överenskommelserna. Det får jag, eftersom det är ovanligt att någon _inte_ vill att workshopen ska vara effektiv.

Efter det frågar jag deltagarna om de ger varandra tillstånd att påminna om överenskommelserna. Detta är en viktig påminnelse om att jag inte är ensam ansvarig för att workshopen ska bli effektiv.

Med den här metoden har jag sett grupper som tidigare varit nästan oförmögna att arbeta tillsammans skapa en ny möteskultur som är lyssnande och produktiv.

En av grunderna till effektiva team är tydliga överenskommelser om hur arbetet ska bedrivas, både vad gäller att komma i tid och att bete sig på rätt sätt när man arbetar tillsammans.
Anonym sa…
Dan Pink omtalade exemplet med kontraproduktiva böter för daghemsförseningar i Drive.
Tobias Fors sa…
Perfekt, då vet vi var det kom ifrån! Har inte läst boken själv än, men har den på läslistan.

Populära inlägg i den här bloggen

Pragmatisk eller dogmatisk? Progmatisk!

Scrum är ett enkelt ramverk. Några få regler bildar tillsammans ett system av aktiviteter som kan användas för att styra komplext arbete. Att ta bort en väsentlig del ur ett fungerande system påverkar alltid systemet som helhet. Tar man till exempel bort återblickarna ur Scrum minskar sannolikheten för framgång omedelbart. Man får lika stora problem, om inte större, om man försöker applicera Scrum dogmatiskt. Den som aldrig kan tänka sig att kompromissa kommer inte att ha någon framgång när det gäller att driva förändring. Har du själv jobbat med någon som aldrig kan kompromissa förstår du varför. Så hur ska man göra? Följa Scrum dogmatiskt för att inte förstöra arbetsmetodens effektivitet, eller vara pragmatisk för att inte alienera sig från andra människor? Jag föreslår en kompromiss. Låt oss kalla den en progmatisk hållning . Den progmatiska hållningen fungerar så här. Vi är å ena sidan aldrig rädda för att tänka själva och göra förändringar i Scrum, men å andra sidan gör vi

Introduktion till story points

Estimering med storlekspoäng är en sån där sak som somliga älskar och andra tycker är totalt förvirrande. Jag gillar det lugna sköna tempot i den här korta snutten om story points från Rally Software.

Hur lång ska en sprint vara?

Jag fick en fråga på mailen som löd: "Fick frågan av min chef varför vi har 3 veckors sprintlängd. Vet inte riktigt vad jag ska svara, det bara blev så. Vad säger du?" En sprint i scrum är en synonym för iteration. Det som utmärker scrums sprintar är att vi vill att de ska vara väldigt fokuserade och att de ska sluta i klar, potentiellt levererbar, produkt. Potentiellt levererbar betyder att om vi ville  så kunde vi skeppa ut produkten med ganska lite efterarbete. Tydlig och regelbunden feedback krävs för att styra utvecklingsarbete. Längre sprintar betyder att det blir längre tid mellan större avstämningar av nuläget, vilket ökar risken att vi drar iväg i fel riktning, eller att omvärlden ändrar sig så mycket under sprinten att det vi bygger hinner bli irrelevant. Ibland kan det kännas som om man lägger för mycket tid på planerings- och uppföljningsworkshops, vilket leder till idén att göra sprintarna längre. Jag vill hellre börja med att undersöka om arbetsmötena k