Jag höll en tvådagars Certifierad Scrum Master-kurs åt ett större svenskt tjänsteföretag. Flera i gruppen var särskilt intresserade av större projekt, eftersom man jobbade tillsammans i ett sådant, och inte verkade helt nöjda med hur det gick. Jag berättade så gott jag kunde om mina erfarenheter av att använda Scrum för samordning av arbete i flera team och med flera samtidiga produkter, men jag märkte att mina svar inte var särskilt tillfredsställande.
För att få mer information om vad som egentligen eftersöktes vände jag på steken, och kastade ut en motfråga: vad pratade ni om på återblicken i er senaste sprint?
Svaret blev undvikande. Man hade inte haft någon återblick i den senaste sprinten. Jag modifierade frågan en smula: vad brukar ni prata om på era återblickar?
Nu blev svaret nästan lite skamset. Man hade aldrig haft en återblick i projektet. Definitivt inget de borde skämmas för, men lika säkert något de skulle kunna dra mycket nytta av att ändra på.
Scrum är inte bara ett arbetssätt, det är också ett ställningstagande. Med Scrum tar vi ställning för åsikten att den kompetens som behövs för att lösa våra organisationers problem finns ute i organisationen, hos alla oss som tillsammans gör jobbet, och vår gemensamma uppgift är att dra så mycket nytta av vår kollektiva kunskap som vi bara kan. Scrum är utformat för ge återkommande möjligheter att stanna upp, försöka förstå problem och formulera lösningar till dem.
Scrum Master, produktägare, team och andra kan förstås eliminera problem när som helst, men det extra stöd Scrum ger oss är återblicken. Återblicken är ett fokuserat moment i arbetet som återkommer sist i varje sprint. Under återblicken tittar vi tillbaks på arbetet, försöker förstå vad som hänt, och beslutar om justeringar framåt, så att vi ska bli mer effektiva och mer nöjda nästa sprint. Genom att göra återblicken till en inbyggd del i arbetsrutinen vill minska risken att vi hoppar över den. Det ska vara naturligt att stanna upp en stund i slutet av varje sprint och granska såväl produkt som utvecklingsprocess, och planera förbättringar av båda.
Återblicken är för Scrum vad bensin är för en bil: nödvändig för framfarten.
Att ta bort återblickarna ur Scrum och sedan undra varför man inte lyckas lösa sina problem visar på ett tydligt problem som måste lösas före alla andra: först måste förståelsen för Scrum som lärandemetod finnas. Innan den finns kommer vi att fortsätta leta efter färdigpaketerade lösningar till våra unika problem istället för att utnyttja idéerna som redan finns i vår egen organisation.
För att få mer information om vad som egentligen eftersöktes vände jag på steken, och kastade ut en motfråga: vad pratade ni om på återblicken i er senaste sprint?
Svaret blev undvikande. Man hade inte haft någon återblick i den senaste sprinten. Jag modifierade frågan en smula: vad brukar ni prata om på era återblickar?
Nu blev svaret nästan lite skamset. Man hade aldrig haft en återblick i projektet. Definitivt inget de borde skämmas för, men lika säkert något de skulle kunna dra mycket nytta av att ändra på.
Scrum är inte bara ett arbetssätt, det är också ett ställningstagande. Med Scrum tar vi ställning för åsikten att den kompetens som behövs för att lösa våra organisationers problem finns ute i organisationen, hos alla oss som tillsammans gör jobbet, och vår gemensamma uppgift är att dra så mycket nytta av vår kollektiva kunskap som vi bara kan. Scrum är utformat för ge återkommande möjligheter att stanna upp, försöka förstå problem och formulera lösningar till dem.
Scrum Master, produktägare, team och andra kan förstås eliminera problem när som helst, men det extra stöd Scrum ger oss är återblicken. Återblicken är ett fokuserat moment i arbetet som återkommer sist i varje sprint. Under återblicken tittar vi tillbaks på arbetet, försöker förstå vad som hänt, och beslutar om justeringar framåt, så att vi ska bli mer effektiva och mer nöjda nästa sprint. Genom att göra återblicken till en inbyggd del i arbetsrutinen vill minska risken att vi hoppar över den. Det ska vara naturligt att stanna upp en stund i slutet av varje sprint och granska såväl produkt som utvecklingsprocess, och planera förbättringar av båda.
Återblicken är för Scrum vad bensin är för en bil: nödvändig för framfarten.
Att ta bort återblickarna ur Scrum och sedan undra varför man inte lyckas lösa sina problem visar på ett tydligt problem som måste lösas före alla andra: först måste förståelsen för Scrum som lärandemetod finnas. Innan den finns kommer vi att fortsätta leta efter färdigpaketerade lösningar till våra unika problem istället för att utnyttja idéerna som redan finns i vår egen organisation.
Kommentarer